Pigg men trött

2kommentarer

Medicinerna hjälper, är inte lika konstant trött längre. Däremot börjar jag bli jäkligt trött på läggningarna här hemma. Har nog itne tagit mindre än två timmar någon kväll denna vecka. Och tidigast hon har somnat har varit kvart i tio...suck. Hjälper ju inte att mitt tålamod är kortare än normalt, så detta är något som tär på oss båda. Har verkligen ignen aning om hur jag ska få henne att somna lättare...känns som jag har testat allt. Så har någon några goda råd gällaande detta så tar jag med glädje emot dem, för detta kommer inte fuingera med när bebisen kommer och jag är själv på kvällarna.

I övrigt så har detta dessutom varit en kväll full med sammandragningar och jäkelskap. Har även börjat få ont till coh från i ena ljumsken, en skärande smärta kan man väl säga. Några förslag på vad detta är??

Ushc vilket klagoinlägg detta blev...

Allt är inte så illa som det låter, bara trött på att vara gravid nu. Känns som mycket kommer lösa sig bara bebisen kommer. Hoppas jag i alla fall.

Har gjort lite nytta idag i alla fall. Oljat in sandlådan och bänken i tvättstugan, tvättat upp all tvätt (som tyvärr ligger och väntar på att strykas, hade en förhoppning om att hinna med det ikväll, men glöm de), börjat klippa gräset tills bensinen tog slut, lagat mat, gått långpromenad med hunden och rensat leksaker. Ja, inte jätte mycket kanske när jag tänker efter, men tillräckligt för mig i dagsläget.

Nu tänker jag slöglo lite på tvn innan jag går till sängs. Ha en trevlig kväll.

2 kommentarer

Emilia

12 May 2011 02:44

Hej Frida. Smärtan i ljumsken skulle kunna vara foglossning. Känner igen det du beskriver och jag hade så fruktansvärt ont av det när jag var gravid med Oliver att jag inte ens kunde gå ordentligt. Gick till fysio en gång i veckan från v 34 och hon rättade till mig lite var gång så jag kunde överleva en vecka i taget. Fick även ha på mig höftbälte och en stor magtubigrip. Rekommenderar att du tar upp det med barnmorskorna, du kanske bara behöver nåt sånt som håller allt på plats så att säga. Kan bli värre och värre de sista veckorna så ju tidigare du gör något åt det, desto bättre. Kan även vara ligament och muskler som far illa ju större magen blir.



Angående läggningen har jag bara ett råd. Det finns något som används här i Australien som kallas "Controlled crying". Ska förklara vad som menas med det.



Man går igenom den vanliga läggningsrutinen, lägger barnet i sängen, ger en kram och säger godnatt. Sen går man ut ur rummet (lättare när barnet sover i en spjälsäng, men det går ändå =) Hoppar Line ur sängen och kommer ut till dig om du gör så? Isåfall tar du hennes hand och leder tillbaks henne i sängen, ingen ögonkontakt och prata inte heller med henne. Stoppa om henne, ge en kram och säg "godnatt" åter igen. Gå sedan ut ur rummet. Upprepa tills hon tycker att du är så pass ointressant som inte ger henne någon uppmärksamhet, ögonkontakt eller pratar med henne att hon till sist stannar i sitt rum. Det låter så enkelt och jag vet att det inte är det men det kan ta en vecka eller så innan hon kommer in i den nya rutinen så bara kämpa på och framförallt försök att hålla dig lugn hur frustrerande det än är, och behöver du en stund att samla dig så gå till ett annat rum några minuter och bara andas djupt och gå sedan tillbaks till henne och fortsätt. Visa inte för henne att du är upprörd på något sätt.



Dreik var jättejobbig och nån månad innan Oliver föddes gick jag läggningskurser ihop med andra föräldrar. Dreik led också av nattskräck (eller rättare sagt hans föräldrar led av det! Barnet själv lider inte eftersom det fortfarande sover när det inträffar) och det gjorde inte det hela lättare.



Om du kan gå igenom hela läggningen och förklara precis vad som händer och vad hon gör, så kanske jag kan hjälpa bättre. vet hur jobbigt det är och vill gärna hjälpa om jag kan =)



Emilia

Emilia

12 May 2011 02:49

Märkte precis att jag inte direkt förklarade "controled crying" -biten men om hon bara hoppar ur sängen och vägra stanna där, men inte gråter efter dig så behöver jag inte förklara den biten! Let me know :)

Kommentera

Publiceras ej