Lite upprepning från igår

1kommentarer

Fick en underbar kommentar på förgående inlägg, så jag ska försöka beskriva lite noggrannare hur jag gör på kvällarna, för det är klart, ska jag få bra råd är det ju bra om folk vet hur jag gör just nu :)

Halv åtta påbörjar vi kvällsrutin, då är det pyjamas och medicin som gäller. Ibland tittar vi på astrid lindgren samtidigt (innan dess har hon oftast badat kanske jag skulle tillägga). Därefter så gör vi iordning vällingen som hon äter i mitt knä (hennes val) medans vi myser en stund. Runt åtta tiden går vi upp till hennes rum. Där läser vi en saga tillsammans i hennes säng. Därefter så säger jag godnatt till henne och släcker lampan (drar ur sladden vill säga!).

Här har det skilt sig åt en aning, försökt testa olika varianter. En har varit att man ligger bredvid henne på en madrass på golvet tills hon somnar. Fungerar ibland, oftast inte. Men å andra sidan är det inget som fungerar konsekvent. Testar man att lämna rummet, som i kommentaren nämdes, så är hon ganska snabb på att hoppa ur sängen. Dock så kommer hon inte till mig, utan hon börjar leka med sina leksaker. Där kan jag hålla på länge länge med att ta tillbaka henne till sängen, stoppa om och säga godnatt. I sista änden så måste jag till slut vara där tills hon somnar i alla fall. Varje gång hon sätter sig upp i sängen så lägger jag ner henne, och så håller vi på. Till slut somnar hon nog av rena utmattningen tror jag. Kan ta allt mellan en till två och en halv timme. Denna vecka runt två timmar varje kväll.

Just de, de kvällarna hon vill att jag ska stryka henne över håret brukar hon somna hyfsat snabbt, det är inte så ofta tyvärr dock. Främst vill hon leka!!

Ja, det var en något hafsig beksrivning om läggningsrutinen, men hoppas du förstår på ett ungefär. Just de, en sak till. Hon blir aldrig ledsen om jag går ut ur rummet, så det är inte det som är problemet. Det är snarere tvärtom, hon är glad och vill leka istället för att sova oavsett hur trött hon är.

Så, dags att åka till dagis för att hämta hem ovannämda barn :)

1 kommentarer

Petra Lindemann

13 May 2011 12:45

Se till att hon inte tittar på Pippi eller Ronja innan sängdags. Det är för upplivade flickor för att hon ska slappna av. Se till att köpa Alfons Åberg filmer eller andra LUGNA figurer!!!

Kommentera

Publiceras ej