Intensiv dag för lillfisen

0kommentarer

Till att börja med är det ett väldigt märkligt vårdsystem i det här landet, inte konstigt att akutmottagningen är överfull av inte jätte akuta fall. För att få tag på vårdcentralen är ju lögn i helvete om man missar telefontiden.

Lillan har senaste dagarna ätit väldigt dåligt, och igår slutade hon äta helt mer eller mindre. Fick i sig någon slurk vid tillfälle, men långt ifrån tillräckligt. Hon somnade vid halv tio igårkväll och sov till halv sju imorse, detta utan att äta eller kissa. Vaknade och tog en liten liten slurk för att därefter somna om till tio. Har även fått en hel del märkliga utslag i ansiktet, mest på ena örat?? Det är liksom bubbligt/knottrigt och illrött till och från. Har även börjat sprida sig lite i ansiktet. På detta har även jag fått mindre mjölk, börjar bli en dålig mjölkkossa. Bra kombination, det är nog en effekt av att lillan inte ätit ordentlgit på flera dagar. Kan tilläggas att hon heller inte har bajsat sen i fredags eller lördags. Dock säger de ju att bebisar som helammas inte kan bli förstoppade???

Hur som helst, bestämmer mig för att kontakta sjukvården för dessa saker. Om inte annat för att få tala med någon åtminstonne. Tyckte själv att bvc biorde vara första alternativet, just de ja, de får man inte tag på alls om man missat telefontiden. Ok, ringer vårdcentralen som skall ringa upp tjugo över elva, det gör de inte. Ringer barnmottagningen som skall ringa upp runt ett tiden.

Slutar med att VC faktist ringer upp vid ett, en och e halv timme efter de sa att de skulle. De upplyser mig om att de inte tar emot barn under ett år. Nä tack jag vet, men jag får ju inte tag på bvc. Men det kunde tanten i luren tydligen gå in med en lapp till dem, om att de skall ringa upp mig. Mycket mycket smidigt system. Även barnmottagningen ringer, och säger att vi tar bvc först och sen eventuellt upp till dem. Bvc ringer upp, får komma in direkt.

Bvc tanten beslutar att hjälpa lillan att bajsa, jisses det kom ut mycket! Så på något märklgit sätt har ungen lyckats bli förstoppad. I och med detta har hon även inte kunnat äta så klart, fått jätte ont i magen bla bla. eller förstoppad var hon inte riktigt, men ändrat konsitens, doft och färg hade de, och det hade låst sig för henne. Detta kunde tydligen bero på en infektion i magen i samband med förkylning. Därefter åt hon!!! Fortfarande har jag inte så mycket mjölk, så nu kör vi amning minst en gång i timmen för att se om det kan öka på produktionen lite, så hon kan bli mätt och go i fortsättningen. Bvc trodde nog att det skulle lösa sig, då det inte varit några problem med tillgången av mat tidigare. Jag hoppas på de, vill gärna amma!

Angående utslagen bestäms att jag skall testa laktosfri kost till och med fredag, för att se om det gör någon skillnad. Gör de inte de blir det barnmottagningen på fredag. Blir det däremot värre unde kvällarna eller i helgen blir det barnakuten i Jönköping istället. Hoppas vi verkligen att vi slipper!!

Vidare till mataffören sen för att inhandla lite mat som även jag kan äta nu ett par dagar. Vet ni, det är fasen mjölk i någon form i allt jäkla godis!! Jordnötter fick jag med mig hem...suck vad trist.

Lillan somnade för första gången idag nöjd och belåten, med ett så behagligt lugn i ansiktet, det har hon inte gjort på flera dagar. Så underbart att se ro hos henne!!

Ja, denna dag...håll tummarna för oss att det inte är laktoset hon inte tål och att alla otäcka utslag försvinner på något mystiskt sätt under natten!!

Nu ska jag se klart en film och därefter gå till sängs, då jag misstänker att iv kommer vara uppe många gånger inatt för att äta, då hon inte riktigt blir mätt på en omgång, inte någon längre stund i alla fall.

Ha en fortsatt trevlig natt allihopa!!

Kommentera

Publiceras ej