HJÄLP!

1kommentarer

Jag behöver råd av en perfekt mor någonstans i världen som sitter inne med hemligheten hur man vänder barns dygnsrytm!

Dottern min, som jag skrutit (mer eller mindre) över sen hon föddes, att hennes sömnschema är det bästa som finns. Morgontrött unge och allt det där. Jag tar numer tillbaka precis allt som jag tidigare skrivit gällande att hon skulle morgontrött. För de senaste två veckorna har hon succesivt ändrat detta beteende till något inte lika härligt. Idag startade dagen halv sex på morgonen, det är ju för fasen mitt i natten. Och det verkar som det blir en kvart tidigare för varje jäkla morgon. Det håller inte! Dels för en annan är ju sjukt morgontrött, jag är inte människa vid den tiden på dygnet, inte karln heller. Men ok, det får man väl överleva i värsta fall, en konsekvens antar jag efter att ha skaffat barn.

Vad som är stora problemet är att sambon min är ju inte hemma förräns halv två på natten, somnar i bästa fall en timme senare. Jag sticker till jobbet på morgonen, så dottern är hans ansvar. Som ni kanske förstår så håller inte detta i längden...och jag vill verkligen inte att dottern skall börja gå fler timmar på dagis, vilket tyvärr blir resultatet då karln måste sova någon gång han med.

Vi har dragit ner på sovtiden mitt på dagen, max en timme nu istället för två tre som tidigare. Är uppe en och en halv timme längre på kvällen, men trots detta så vaknar hon pigg som en mört tidigare och tidigare. Hon verkar inte ha läst böckerna gällande barnen som propagerar för att barn i den åldern behöver mellan 12-14 timmars sömn per dygn. Funderar på att läsa detta högt för henne varje dag!

Så tips mottages gärna hur vi får henne att sova längre på morgonen, åtta räcker, precis som tidigare. Funkar perfekt...så det är inte mycket vi kräver!

1 kommentarer

KarinLinnea

28 Feb 2011 20:52

Tyvärr inga tips från mig, här är precis detsamma. Och vi har provat det mesta... Efter som vi har haft över ett halvår på oss att testa olika metoder. Nu vaknar Elna åtminstone halv sju och det är ett framsteg, med tanke på att hon vaknade halv sex innan. Och vår situation är exakt samma som er: Pappa som kommer hem mellan 01 och 02, mamma som åker till jobbet vid sju... Jag kan trösra med att både mamma och pappa fortfarande är vid liv, trots att detta har pågått i lite mer än ett halvår... ;)



Men för att få Elna sova en timme extra på morgonen så är det middagssömn MAX en timme, samma tid. ALLTID 13-14, får diffa max en halvtimme åt nåt håll. Hon får inte somna före 20:30, helst vid nio.Om vi gör detta så sover hon till halv sju, eller tjugo över sex. Och inte lär det väl bli bättre när det är ljusare tidigare på morgnarna heller, suck... Och så en bebis på detta... Jaja, vila får vi göra i graven!!

Kram och be strong!!



PS, det har varken gjort från eller till med Elnas nya stora säng. Bara det att vi slipper hämta henne/hon slipper klättra över spjälsängen utan att hon kommer springandes själv vid tre-tiden när hon vill sova med oss. En fördel är dock att jag eller Rikard kan ligga där också. Antingen själva, och får bättre sömn. Eller med henne. Lite taktiskt också inför nya bebben. Eftersom det får plats en vuxen och ett barn i båda sängarna, så man kan ligga där det finns mest plats för stunden...

Kommentera

Publiceras ej